Veelgestelde vragen

Het inschrijven van je kind is een proces waar het een en ander bij komt kijken. Wij zijn er om je hierin te ondersteunen en al je vragen te beantwoorden. Hieronder geven wij antwoord op een aantal veelgestelde vragen. Mogelijk vind je hier al antwoorden op jouw vragen. En mocht dat niet zo zijn, neem dan gerust contact met ons op!

Inschrijven en wachtlijst

Inschrijven kan vrijblijvend en kosteloos via de website. In het online inschrijfformulier kun je jouw wensen aangeven. Zodra wij het formulier hebben ontvangen, krijg je van ons een automatische bevestiging.

Onze afdeling Kindplanning neemt vervolgens zo snel mogelijk contact met je op om alle gegevens door te lopen. Nadat we de mogelijkheden hebben besproken, beschikken we over alle informatie om het contract af te sluiten. Eventueel zetten we je op de wachtlijst. Dit kan voorkomen als er nog geen directe beschikbaarheid is op de gevraagde locatie.

Het is goed om te weten dat we altijd plannen tot ongeveer 6 maanden voorafgaand aan de gewenste startdatum.

Bij BenBelle vinden we het belangrijk dat we de kinderen een stabiele omgeving bieden waarin ze zich veilig voelen. Vanuit onze pedagogische visie vragen wij daarom een minimale afname van 2 opvangdagen per week. Flexibele opvang is helaas niet mogelijk.

Weet je nog niet precies vanaf wanneer en voor hoeveel dagen per week je kinderopvang nodig hebt? Dan is het verstandig om je kind aan te melden voor de vroegst mogelijke datum en voor het aantal dagen dat je opvang verwacht nodig te hebben. Deze details kun je later altijd nog wijzigen zodra je hier meer zicht op hebt.

Bij het plannen en plaatsen van kinderen spelen verschillende factoren een rol, namelijk de combinatie van de gewenste dagen en startdatum, de leeftijd van het kind en opzeggingen van kinderen die al geplaatst zijn.  We houden hierbij altijd rekening met de beroepskracht-kindratio (de verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het aantal kinderen in een groep).

In sommige situaties krijgen kinderen voorrang, denk aan broertjes en zusjes van al eerder geplaatste kinderen of kinderen van medewerkers. Als er een plek beschikbaar komt, nemen wij contact met je op voor de verdere invulling van het contract. We streven ernaar zoveel mogelijk kinderen een plekje te geven binnen BenBelle en zullen altijd met je meedenken.

Contracten en betalingen

Nee, contracten kunnen niet tijdelijk worden gepauzeerd.

Wij bieden 40 weken, 46 weken- en 52 weken-contracten. Bij een 40 weken contract is het uurtarief hoger dan bij een contract van 52 weken. Bij een 40 weken contract kun je je kind alleen brengen op reguliere schooldagen.  Bij een 52 weken contract zijn alle reguliere school-, vakantie- en studiedagen inbegrepen.

Wanneer je besluit om kinderopvang of buitenschoolse opvang af te nemen, kun je kinderopvangtoeslag bij de belastingdienst aanvragen. Dit is een tegemoetkoming voor ouders in de kosten van de kinderopvang. De hoogte van deze toeslag wordt gebaseerd op het gezamenlijke bruto verzamelinkomen en het aantal kinderen binnen het gezin wat gebruik maakt van kinderopvang.

Kinderopvangtoeslag aanvragen is een eigen verantwoordelijkheid die door beide of een van de ouders moeten worden aangevraagd via de belastingdienst. BenBelle is hiervoor niet verantwoordelijk.

Om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag zijn er een aantal voorwaarden:

  • Inwonende kinderen staan ingeschreven op het woonadres van de ouder(s)
  • Jij als ouder of je toeslagpartner betaalt de kosten voor de opvang
  • Beide ouders/verzorgers werken of krijgen een UWV of gemeente bijdrage op grond van de Wet Kinderopvang.

Meer weten over kinderopvangtoeslag of toeslag bereken op de website van de Belastingsdienst,

Tot 3 maanden voor de startdatum is annuleren geheel kosteloos. Wanneer je binnen 3 maanden voorafgaand aan de startdatum (gedeeltelijk) annuleert zitten hier kosten aan verbonden. Bij annulering tussen 1 en 3 maanden voor de geplande startdatum, brengen wij € 50,- in rekening. Bij annulering minder dan 1 maand voorafgaand aan de startdatum worden de volledige kosten van de eerste maand opvang in rekening gebracht.

Contracten moeten worden opgezegd per mail (naar [email protected]), mondeling is dit niet mogelijk. Bij opzegging geldt een opzegtermijn van 1 maand. Het is belangrijk om hierbij ook de kinderopvangtoeslag tijdig op te zeggen om onnodige terugbetalingen te voorkomen. Het contract loopt automatisch af op de dag voor de 4e verjaardag.

 

Voor informatie over incassogegevens en andere betalingsvragen verwijzen we je door naar onze algemene betalingsvoorwaarden. Mocht je er niet uitkomen, neem dan contact met ons op.

Ouderportaal en app

Wanneer je een plaatsingsovereenkomst met ons afsluit, ontvang je de inloggegevens voor het ouderportaal (Konnect) per mail. Voor het inloggen op de app gebruik je dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als voor de app.

Indien je je wachtwoord bent vergeten vraag je heel makkelijk een nieuwe aan door een mail sturen naar [email protected].

In het ouderportaal kun je al je persoonlijke gegevens beheren, maar ook zaken regelen met betrekking tot de opvang van je kind. Wij gebruiken het ouderportaal ook om met jou te communiceren en voorzien je hiermee van belangrijke nieuwsberichten rondom BenBelle.

Middels dit beveiligde portaal is het mogelijk om 7 dagen in de week, 24 uur per dag je facturen en jaaropgaven te downloaden, gegevens te bekijken of aan te passen of foto’s en verhaaltjes van je kind in te zien. Ook is het mogelijk om zelf berichtjes aan de locatie te sturen.

Ruildagen, sluitings- en openingstijden

BenBelle is vijf dagen per week, 52 weken per jaar, geopend van 7.30 tot 18.30. De BSO is geopend na schooltijd tot 18.30 en tijdens studie- en vakantiedagen van 7.30 tot 18.30.

Aan het begin van het jaar of tijdens het intakegesprek wordt de sluitingskalender gecommuniceerd via onze OuderApp. We zijn gesloten op nationale feestdagen en een studiedag. Voor alle sluitingsdata geldt dat deze niet geruild kunnen worden voor een andere opvangdag. De kosten hiervan zijn berekend in het vaste uurtarief.

Extra dagen of ruildagen kunt u aanvragen via onze OuderApp. De leidinggevende of pedagogisch medewerker van de locatie kan via de app een aanvraag goed- of afkeuren, afhankelijk van de ruimte op de groep. De ouder krijgt hiervan een bericht.

Een ruildag kan 3 maanden na de gemiste dag worden ingehaald. Het inhalen van dagen is geen garantie en is enkel op basis van beschikbaarheid.

 

Op de locatie

Bij BenBelle werken we enkel met horizontale groepen. In een horizontale groep zitten kinderen samen met leeftijdsgenootjes. Zo hebben we op onze locaties aparte baby- en peutergroepen. Zodra je baby een dreumes of peuter wordt, stroomt hij/zij door naar de volgende groep.

Op de buitenschoolse opvang hebben we verticale leeftijdsgroepen. 

Zeker, wij vinden het heel belangrijk dat jullie een goede start maken bij BenBelle. Een nieuwe stap naar de kinderopvang is spannend en om jullie hierin goed te begeleiden plannen wij altijd wenmomenten in. Deze worden voorafgaand aan de startdatum door de locatiemanager of de groep ingepland. Er vinden twee wenmomenten plaats voor de start van de opvangperiode.

Dagelijks doen we ons uiterste best om de kinderen naar volle tevredenheid op te vangen. Mocht er zich toch een situatie voordoen waarover je geen goed gevoel hebt, dan zouden we het fijn vinden als je dit zo vroeg mogelijk bespreekbaar maakt. Dit kan met de locatiemanager. We gaan graag samen om de tafel zitten om tot een oplossing te komen. Vaak kan een persoonlijk gesprek al helpen om de lucht te klaren.

Mocht je er niet uitkomen op de locatie of toch liever direct een klacht bespreken en/of indienen dan kan dit via [email protected]. Houd er rekening mee dat een formele klacht schriftelijk ingediend moet worden.

Als kinderopvangorganisatie onderschrijven wij ten volle het belang van het volgen van het Rijksvaccinatieprogramma. Dit is noodzakelijk om de kinderen die niet ingeënt kunnen worden (door medische redenen) en de baby’s die nog niet volledig ingeënt zijn, te beschermen. Van alle kinderen vragen wij bij de intake de inentingsgegevens op en bewaren we in onze digitale OuderApp. Uiteraard kunnen we ouders niet verplichten om deze informatie met ons te delen en heb je het recht om het doorgeven van medische gegevens, waaronder het doorgeven van de inentingsgegevens, te weigeren. Tot nu toe zijn alle ouders bereid om deze gegevens met ons te delen en dit stellen wij zeer op prijs.

Wil je meer weten over kinderziektes? Kijk dan op de website van het RIVM, dat verantwoordelijk is voor het Rijksvaccinatieprogramma.

Neem gerust contact met ons op, indien je nog vragen hebt. We zijn op werkdagen van telefonisch bereikbaar tot 13.00 uur via 0346-214323 of je kunt mailen naar [email protected]. Voor locatie specifieke vragen kun je contact opnemen met de locatiemanager. De contactgegevens vind je op de desbetreffende locatiepagina.