Veelgestelde vragen

Het inschrijven van je kind is een proces waar het een en ander bij komt kijken. Wij zijn er om je hierin te ondersteunen en al je vragen te beantwoorden. Hieronder geven wij antwoord op een aantal veelgestelde vragen. Mogelijk vind je hier al antwoorden op jouw vragen. En mocht dat niet zo zijn, neem dan gerust contact met ons op!

Inschrijven

Je kunt je al aanmelden zodra je weet dat je een kindje verwacht. We behandelen een plaatsing op volgorde van inschrijving. In alle gevallen is ons advies om je zo snel mogelijk in te schrijven via onze website. Je vergroot hiermee de kans dat wij op de gewenste dag(en) een plaats kunnen aanbieden.

Inschrijven kan vrijblijvend en kosteloos via de website. In het online inschrijfformulier kun je jouw wensen aangeven. Zodra wij het formulier hebben ontvangen, krijg je van ons een automatische bevestiging.

Onze afdeling Kindplanning neemt vervolgens zo snel mogelijk contact met je op om alle gegevens door te lopen. Nadat we de mogelijkheden hebben besproken, beschikken we over alle informatie om het contract af te sluiten. Eventueel zetten we je op de wachtlijst. Dit kan voorkomen als er nog geen directe beschikbaarheid is op de gevraagde locatie.

Het is goed om te weten dat we altijd plannen tot ongeveer 6 maanden voorafgaand aan de gewenste startdatum.

Bij BenBelle geven we pas een rondleiding op het moment dat we je een opvangplek kunnen bieden op een van onze vestigingen.

Alvast nieuwsgierig naar onze gezellige ruimtes? Volg dan op de pagina van je voorkeursvestiging alvast een virtuele tour!

Als je nog een kind wilt inschrijven, kun je dat doen via het inschrijfformulier op onze website. Meld je kind zo snel mogelijk aan om de kans op plaatsing bij de vestiging van jouw voorkeur te vergroten, aangezien broertjes en zusjes voorrang krijgen bij plaatsing.

Inschrijven voor een plekje bij onze opvang is kosteloos en vrijblijvend.

Bij het plannen en plaatsen van kinderen spelen verschillende factoren een rol, namelijk de combinatie van de gewenste dagen en startdatum, de leeftijd van het kind en opzeggingen van kinderen die al geplaatst zijn.  We houden hierbij altijd rekening met de beroepskracht-kindratio (de verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het aantal kinderen in een groep).

In sommige situaties krijgen kinderen voorrang, denk aan broertjes en zusjes van al eerder geplaatste kinderen of kinderen van medewerkers. Als er een plek beschikbaar komt, nemen wij contact met je op voor de verdere invulling van het contract. We streven ernaar zoveel mogelijk kinderen een plekje te geven binnen BenBelle Kinderopvang en zullen altijd met je meedenken.

Onze kindplanners zijn dagelijks aan het puzzelen om binnen de pedagogische en wettelijke kaders een optimale bezetting te realiseren en zoveel mogelijk kinderen een waardevolle plek te bieden om zich te ontwikkelen en plezier te hebben.

Als ouder heb jij echter ook invloed op de snelheid van plaatsing van jouw kind. Hieronder geven we enkele tips, die bijdragen aan het verkrijgen van een opvangplek. 

Tip 1: Meld je kind tijdig aan

De afdeling Planning is niet alleen druk met de bezetting van vandaag en morgen, maar ook al in de toekomst. Schrijf je kind daarom zo snel mogelijk in bij de kinderopvang van jouw keuze! De kindplanners kunnen jouw plaatsingsverzoek dan tijdig meenemen in de planningen.

Tip 2: Bied flexibiliteit qua dagen en locatie

De maandag, dinsdag en donderdag zijn de meest aangevraagde dagen bij kinderopvangorganisaties. Op woensdag en vrijdag zijn er dus vaak nog opvangplekken beschikbaar. Het kan voorkomen dat de locatie van jouw voorkeur een wachtlijst heeft, terwijl een andere locatie van dezelfde organisatie, die iets verderop ligt, wel plaats heeft voor jouw kind.

Het is vrijwel altijd mogelijk om eerst te starten op dagen die niet je eerste keuze zijn, of zelfs op een andere locatie van dezelfde kinderopvangorganisatie. Tegelijkertijd blijf je op de wachtlijst staan voor jouw voorkeursdagen-en/of locatie.

Tip 3: Geef wijzigingen tijdig door

Het komt voor dat de behoefte aan kinderopvang in de loop der tijd verandert. Het is ook mogelijk dat je de opvang voor je kind op een andere manier kunt regelen. Deze veranderingen in opvangbehoeften kunnen effect hebben op onze beschikbare plaatsen en de planning daarvan.

Geef eventuele wijzigingen daarom tijdig door, zodat hier in de planning al zo vroeg mogelijk rekening mee kan worden gehouden. We waarderen het ook enorm als je het doorgeeft als je een opvangplek hebt gevonden bij een andere kinderopvangorganisatie. We halen jou dan van onze wachtlijst af waardoor we een andere ouder eerder blij kunnen maken met een opvangplek.

Wanneer je je hebt ingeschreven, ontvang je altijd een automatische ontvangstbevestiging. Mocht je deze niet hebben ontvangen dan is er iets misgegaan tijdens de inschrijving. We adviseren je om je nogmaals in te schrijven of contact met ons op te nemen.

Nee, een aanmelding voor een rondleiding is nog geen volledige inschrijving. Mocht je na de rondleiding enthousiast zijn geworden over onze opvang en een plek willen reserveren, dan is het belangrijk om je direct in te schrijven via de website. Dit is uiteraard tot aan plaatsing nog steeds vrijblijvend en gratis.

Nee, een aanmelding voor een rondleiding is nog geen volledige inschrijving. Mocht je na de rondleiding enthousiast zijn geworden over onze opvang en een plek willen reserveren, dan is het belangrijk om je direct in te schrijven via de website. Dit is uiteraard tot aan plaatsing nog steeds vrijblijvend en gratis.

Tarieven

Gezonde voeding en verzorging zijn onderdeel van de kwaliteit die wij jou en jouw kindje bieden. De complete verzorging voor jouw kind zit in de prijs die je voor de opvang bij ons betaalt.

Binnen onze kinderdagverblijven zorgen wij dagelijks voor:

  • fruithapjes (dagelijks gemaakt van vers seizoensfruit)
  • pap en tussendoortjes als maïswafels en soepstengels
  • voor peuters melk, brood en diverse soorten beleg
  • luiers (A-merk kwaliteit)
  • flesvoeding (Hero en Nutrilon; niet alle varianten)
  • spenen (Avent)

Bij feestelijke gelegenheden eten we soms een eitje, een krentenbolletje, wit brood of pannenkoek.

Ook zorgen wij voor zinkzalf, calendulacrème, arnicazalf, EHBO-materialen en zonnebrandcrème.

In de meeste gevallen heb je als ouder recht op kinderopvangtoeslag. Hoeveel toeslag je ontvangt is persoonsgebonden en afhankelijk van je werksituatie, inkomen, pakketkeuze, hoeveel dagen opvang je afneemt en aantal kinderen dat naar de opvang gaat. Onze uurtarieven staan op de website. Je kunt eenvoudig en snel je persoonlijke kosten uitrekenen door middel van onze rekentool op de website.

Contract

De facturen kun je overzichtelijk terugvinden in de ouderapp. Nieuwe facturen worden omstreeks de 11e van de maand beschikbaar gesteld.

Ieder jaar worden de jaaropgaves gepubliceerd in de ouderapp, in ieder geval voor 1 maart. Deze blijven daar beschikbaar en zijn op ieder gewenst moment te downloaden.

Wij incasseren maandelijks het factuurbedrag en eventueel extra afgenomen dagen. Betaling geschiedt voorafgaand aan de opvang, middels een afgegeven automatische machtiging en wordt rond de 25e van de maand afgeschreven.

Wanneer je besluit om kinderopvang of buitenschoolse opvang af te nemen, kun je kinderopvangtoeslag bij de belastingdienst aanvragen. Dit is een tegemoetkoming voor ouders in de kosten van de kinderopvang. De hoogte van deze toeslag wordt gebaseerd op het gezamenlijke bruto verzamelinkomen en het aantal kinderen binnen het gezin wat gebruik maakt van kinderopvang.

Kinderopvangtoeslag aanvragen is een eigen verantwoordelijkheid die door beide of een van de ouders moeten worden aangevraagd via de belastingdienst. BenBelle is hiervoor niet verantwoordelijk.

Om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag zijn er een aantal voorwaarden:

  • Inwonende kinderen staan ingeschreven op het woonadres van de ouder(s)
  • Jij als ouder of je toeslagpartner betaalt de kosten voor de opvang
  • Beide ouders/verzorgers werken of krijgen een UWV of gemeente bijdrage op grond van de Wet Kinderopvang.

Meer weten over kinderopvangtoeslag of toeslag bereken op de website van de Belastingsdienst,

Al onze vestigingen staan geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Voor het aanvragen en wijzigen van kinderopvangtoeslag heb je een LRK nummer nodig. Dit nummer is terug te vinden op de locatiepagina van de vestiging.

Aan het begin van het jaar of tijdens het intakegesprek wordt de sluitingskalender gecommuniceerd via onze OuderApp. We zijn gesloten op nationale feestdagen en een studiedag. Voor alle sluitingsdata geldt dat deze niet geruild kunnen worden voor een andere opvangdag. De kosten hiervan zijn berekend in het vaste uurtarief.

Ja, je betaalt een standaard maandbedrag dat is opgebouwd uit het gemiddeld aantal voor jouw kind vastgelegde opvanguren per maand. Omdat iedereen wel eens met vakantie gaat of ziek wordt bieden wij de mogelijkheid om alle niet afgenomen dagen (mits minimaal 24 uur van te voren afgemeld) 3 maanden voor de afgemelde dag en 3 maanden erna als tegoeddag in te zetten.

Contracten moeten worden opgezegd per mail naar [email protected], mondeling is dit niet mogelijk. Bij opzegging geldt een opzegtermijn van 1 maand. Het is belangrijk om hierbij ook de kinderopvangtoeslag tijdig op te zeggen om onnodige terugbetalingen te voorkomen. Het contract loopt automatisch af op de dag voor de 4e verjaardag.

Nee, contracten kunnen niet tijdelijk worden gepauzeerd.

Wij hanteren de wettelijke opzegtermijn van 1 maand. Je kunt op elke dag van de maand opzeggen.

Je kunt de wijziging die je wil laten doorvoeren bij ons bekend maken door een mail te sturen naar [email protected]. Als de voorgestelde wijziging kan worden doorgevoerd, ontvangt je een bevestiging. Voor vermindering van het aantal opvanguren geldt een opzegtermijn van 1 maand.

Als je kind 4 jaar wordt dan eindigt automatisch de overeenkomst voor de kinderopvang. Je ontvangt niet automatisch een overeenkomst voor de BSO. Wil je zeker zijn van een plekje op de BSO? Vraag dit dan zo snel als mogelijk aan via het inschrijfformulier.

Tot 3 maanden voor de startdatum is annuleren geheel kosteloos. Wanneer je binnen 3 maanden voorafgaand aan de startdatum (gedeeltelijk) annuleert zitten hier kosten aan verbonden. Bij annulering tussen 1 en 3 maanden voor de geplande startdatum, brengen wij € 50,- in rekening. Bij annulering minder dan 1 maand voorafgaand aan de startdatum worden de volledige kosten van de eerste maand opvang in rekening gebracht.

Ouderportaal en app

Wanneer je een plaatsingsovereenkomst met ons afsluit, ontvang je de inloggegevens voor het ouderportaal (Konnect) per mail. Voor het inloggen op de app gebruik je dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als voor de app.

Indien je je wachtwoord bent vergeten vraag je heel makkelijk een nieuwe aan door een mail sturen naar [email protected].

In het ouderportaal kun je al je persoonlijke gegevens beheren, maar ook zaken regelen met betrekking tot de opvang van je kind. Wij gebruiken het ouderportaal ook om met jou te communiceren en voorzien je hiermee van belangrijke nieuwsberichten rondom BenBelle.

Middels dit beveiligde portaal is het mogelijk om 7 dagen in de week, 24 uur per dag je facturen en jaaropgaven te downloaden, gegevens te bekijken of aan te passen of foto’s en verhaaltjes van je kind in te zien. Ook is het mogelijk om zelf berichtjes aan de vestiging te sturen.

Extra opvang

We bieden gegarandeerd opvang gedurende deze dagen, maar studie(mid)dagen vallen buiten het contract en moeten extra worden afgenomen. Indien je over de mogelijkheid beschikt om (gedeeltelijk) een wissel-, of ruildag in te zetten dan is dit ook goed. Een studie(mid)dag dient altijd vooraf te worden aangevraagd via het ouderportaal of de app zodat wij onze personeelsplanning hierop kunnen aanpassen.

Als je een opvangdag 24 uur van tevoren afmeldt in het ouderportaal, ontvang je hier automatisch een ruiltegoed voor. Het ruiltegoed kan je vervolgens via het ouderportaal inzetten voor een extra dag aanvraag in de agenda. De locatie zal de aanvraag op basis van beschikbaarheid beoordelen. 

In het ouderportaal heb je onder de optie ‘agenda’, een optie om je ‘aanvragenoverzicht’ te selecteren. Hier vind je alle aangevraagde extra dagen terug. 

Wij doen ons best om de extra dag aanvragen zo snel mogelijk te beoordelen. Zodra een aanvraag is goedgekeurd of afgekeurd, ontvang je hier een e-mail of bericht over. Het kan soms voorkomen dat je aanvraag een langere tijd in afwachting staat. Soms is er helaas geen plekje vrij en wachten wij nog op een laatste moment afmelding voordat wij je aanvraag willen beoordelen. 

Natuurlijk kan het voorkomen dat je extra opvang nodig hebt. Indien de groeps-, en personele bezetting dit toelaat is dit ongelimiteerd mogelijk. Een extra dag kan worden aangevraagd via het ouderportaal of de ouderapp. Indien we de extra dag kunnen goedkeuren, dan ontvang je hiervoor een bericht in de app en je mail.

Soms is er nog niet direct plek en laten we de aanvraag nog even staan in de hoop op een afmelding. Ook hiervan ontvang je bericht.

Nee, dit is niet mogelijk. De facturatie van de nationale feestdagen is conform de geldende afspraak tussen het ministerie van Sociale Zaken en de kinderopvangbranche. Omdat op feestdagen de salariskosten en huurlasten doorlopen, worden de uren op de feestdagen in het totaal aantal te betalen jaarlijkse uren opgenomen. Het uurtarief zou namelijk stijgen als deze uren niet in rekening worden gebracht. Ook het ministerie vindt dat laatste een ongewenste situatie.

Praktisch

Bij BenBelle werken we enkel met horizontale groepen. In een horizontale groep zitten kinderen samen met leeftijdsgenootjes. Zo hebben we op onze locaties aparte baby- en peutergroepen. Zodra je baby een dreumes of peuter wordt, stroomt hij/zij door naar de volgende groep.

Op de buitenschoolse opvang hebben we verticale leeftijdsgroepen. 

Zeker, wij vinden het heel belangrijk dat jullie een goede start maken bij BenBelle. Een nieuwe stap naar de kinderopvang is spannend en om jullie hierin goed te begeleiden plannen wij altijd wenmomenten in. Deze worden voorafgaand aan de startdatum door de locatiemanager of de groep ingepland. Er vinden twee wenmomenten plaats voor de start van de opvangperiode.

Tijdens de breng-, en haalmomenten is er volop de gelegenheid om informatie uit te wisselen met de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast worden er via het digitale schriftje, wekelijks verhaaltjes en foto’s geplaatst. 

Heb je ergens zorgen over, wil je iets bespreekbaar maken of een klacht indienen, dan vragen we om contact op te nemen met de locatiemanager. We gaan graag samen om de tafel zitten om tot een oplossing te komen. Vaak kan een persoonlijk gesprek al helpen om de lucht te klaren.

Mocht je er niet uitkomen op de locatie of toch liever direct een klacht bespreken en/of indienen dan kan dit via [email protected]. Houd er rekening mee dat een formele klacht schriftelijk ingediend moet worden.

Als een kind ziek is, heeft het speciale zorg, aandacht en rust nodig die we op de opvang niet kunnen bieden. Ook met het oog op mogelijke besmettingsgevaar van andere kinderen is het belangrijk dat we hier zorgvuldig mee omgaan. We beseffen daarentegen ook dat iedere situatie anders is. Wat wij onder ziekte verstaan, staat beschreven in ons pedagogisch beleid.

Wanneer je je kind uiterlijk 24 uur van te voren afmeldt, kan je deze dag nog tot 3 maanden later als ruildag inzetten.

De GGD komt jaarlijks bij ons langs voor een onverwachts inspectiebezoek. Tijdens zo’n onverwachtse inspectie wordt er gekeken of wij aan alle wettelijke eisen voldoen zoals vastgesteld in de wet kinderopvang. Het inspectierapport dat hieruit voortkomt is terug te lezen op de vestigingspagina’s op onze website.

Onze kinderdagverblijven zijn het hele jaar geopend op werkdagen van 07.30 tot 18.30 uur. Wij kennen geen vakantiesluiting. Je kunt je kind bij ons brengen tussen 07.30 en 09.30 uur en ophalen tussen 16.00 en 18.30 uur.

De buitenschoolse opvang is tijdens schoolweken geopend vanaf einde schooltijd tot 18.30 uur. Tijdens vakantieweken en studiedagen zijn wij geopend van 08.00 tot 18.30 uur.

Op de volgende feestdagen zijn wij gesloten in 2024:

Nieuwjaarsdag (1 januari)
Pasen (1 april)
Hemelvaartsdag (9 mei)
Pinksteren (20 mei)
Kerst (25 en 26 december)

Op 24 en 31 december sluiten wij om 17.30 uur.

Jaarlijks stellen wij één studiedag vast voor bijscholing van onze medewerkers. In 2024 zijn daardoor alle locaties op 23 april gesloten.

Als kinderopvangorganisatie onderschrijven wij ten volle het belang van het volgen van het Rijksvaccinatieprogramma. Dit is noodzakelijk om de kinderen die niet ingeënt kunnen worden (door medische redenen) en de baby’s die nog niet volledig ingeënt zijn, te beschermen. Van alle kinderen vragen wij bij de intake de inentingsgegevens op en bewaren we in onze digitale OuderApp. Uiteraard kunnen we ouders niet verplichten om deze informatie met ons te delen en heb je het recht om het doorgeven van medische gegevens, waaronder het doorgeven van de inentingsgegevens, te weigeren. Tot nu toe zijn alle ouders bereid om deze gegevens met ons te delen en dit stellen wij zeer op prijs.

Wil je meer weten over kinderziektes? Kijk dan op de website van het RIVM, dat verantwoordelijk is voor het Rijksvaccinatieprogramma.

Neem gerust contact met ons op, indien je nog vragen hebt. We zijn op werkdagen van telefonisch bereikbaar tot 13.00 uur via 0346-214323 of je kunt mailen naar [email protected]. Voor locatie specifieke vragen kun je contact opnemen met de vestigingsmanager. De contactgegevens vind je op de desbetreffende vestigingspagina.