Ons pedagogisch beleid

Bij ons staat het ‘kind in de groep’ centraal. Mensen zijn sociale wezens en onze kinderen zullen dus hun hele bestaan met anderen doorbrengen. Dit geldt ook voor de kinderopvang.  We zien dagelijks dat door de sociale interactie kinderen juist van elkáár leren, elkaar helpen in de ontwikkeling. Dit is een belangrijk pedagogisch uitgangspunt, waar we als pedagogisch medewerkers ook bewust mee om willen gaan. Meer dus nog dan het stimuleren van de cognitieve ontwikkeling, geloven wij in het stimuleren van sociale ontwikkeling.  Daarvoor zijn de groep, de pedagogisch medewerkers én de groepsruimte pedagogisch belangrijke factoren.

De basis van onze opvang begint met emotionele veiligheid. Door aandacht te geven aan het welbevinden van een kind bouwen we aan een betekenisvolle relatie, en scheppen we de voorwaarden voor een kind om te ontwikkelen. Door goed te kijken en te luisteren naar de kinderen weten we wat de behoeften, interesses en talenten zijn. Vanuit oprechte belangstelling en betrokkenheid geven we ruimte om te ontwikkelen en te groeien. Ieder op zijn eigen manier en tempo. We accepteren de verschillen in ontwikkeling; iedereen mag er zijn.

We hebben vertrouwen in de kinderen. We geven ze de ruimte om te ontdekken en te exploreren en ze hierdoor ook vertrouwen in de eigen mogelijkheden, in de ander en in de omgeving te laten krijgen. We stimuleren de zelfredzaamheid, door kinderen bijvoorbeeld te laten proberen zelf hun jas aan te trekken en hun brood te smeren. Dit geeft een kind zelfvertrouwen.

We maken verbinding met elkaar, door de kinderen met elkaar in contact te brengen of door ruimte te geven om kinderen zelf op zoek te laten gaan. En we maken verbinding met onze omgeving. We streven er naar om dagelijks buiten te spelen en kinderen de verschillende seizoenen en weertypes te laten ervaren. We kijken met respect naar wat de natuur ons te bieden heeft. 

Om ons pedagogisch beleid en hieruit volgend ons pedagogisch handelen visueel inzichtelijk te maken, hebben we dit vormgegeven in de pedagogische cirkel.

Je vindt deze hier.